Jak czytać, by przeczytać

Podręczniki, magazyny, gazety, artykuły naukowe, opracowania, repetytoria – by dobrze poznać dany temat bardzo często zmuszeni jesteśmy przeczytać ogromne ilościami materiału. Jak znaleźć na to czas? Jak w natłoku informacji wyłapać te najważniejsze? W końcu, jak wyciągnąć z czytanego tekstu jak najwięcej, przy jak najmniejszym wysiłku?

Co chcesz wiedzieć?

To proste pytanie powinniśmy sobie zadawać za każdym razem gdy rozpoczynamy nowy tekst. Czego potrzebujesz? Czego oczekujesz od danego podręcznika bądź artykułu? Dobrym pomysłem, zanim rozpoczniemy czytanie, jest sporządzenie sobie listy zagadnień, o których chcemy się czegoś dowiedzieć. W ten sposób łatwiej skupimy się na tym, co dla nas najważniejsze i spędzimy mniej czasu na przetwarzaniu pozostałych informacji. Lista zagadnień może nam też pomóc w ocenie wartości czytanego tekstu – można ją porównać ze spisem treści, bądź streszczeniem i w ten sposób sprawdzić, jak bardzo jego zawartość pokrywa się z naszymi oczekiwaniami. Jeżeli w tekście nie ma interesujących nas informacji, może nie warto tracić na niego czasu? Może odłożyć go na później lub poszukać innego podręcznika lub artykułu?

Gdy już wiemy czego potrzebujemy, dobrze jest ocenić typ materiału, który chcemy przeczytać. Jeżeli potrzebujemy wiedzy szczegółowej, nie zajrzymy do artykułu w magazynie, a raczej do opracowania naukowego. I odwrotnie – jeżeli interesuje nas tylko ogólna wiedza, nie musimy zagłębiać się w lekturę podręcznika uniwersyteckiego. Warto również zadać sobie pytanie o „świeżość” danych, których poszukujemy. W wielu dziedzinach nauki informacje szybko tracą na aktualności. Jeżeli chcemy być na bieżąco, powinniśmy zainwestować czas w lekturę pism specjalistycznych, w których publikowane są najświeższe osiągnięcia badaczy i naukowców.

Metody czytania

Po pierwsze, odpowiedzmy sobie na pytanie, jak dokładnie i jak głęboko mamy zamiar zapoznać się z materiałem. Jeżeli potrzebujemy podstawowych informacji, wystarczy przeczytać wstępy i podsumowania poszczególnych rozdziałów lub przeskanować szybko tekst, zwracając przy tym uwagę na wszelkiego rodzaju tabele i wykresy w nim umieszczone. Przy takim skanowaniu można zakreślać poszczególne wyrazy, które symbolizują kluczowe zagadnienia. Podobnie, gdy szukamy konkretnej informacji w obszerniejszym tekście – oszczędzamy w ten sposób czas i energię, omijając to, co nieistotne.

Niestety, nie zawsze możemy poprzestać na powierzchownym podejściu do tematu. Czasem po prostu musimy przeczytać podręcznik od deski do deski, nie raz i nie dwa. By ułatwić sobie zapoznanie się z dużym materiałem wykorzystujemy techniki aktywnego czytania. Polegają one przede wszystkim na wizualnym i werbalnym opracowaniu czytanego tekstu. W tym celu wykorzystujemy kolorowe markery, którymi zaznaczamy kluczowe informacje, wynotowujemy to, co najważniejsze na marginesach, a także sporządzamy własne notatki. Dzięki tym zabiegom wyróżnione informacje są łatwiej zapamiętywane i szybciej można je odnaleźć w tekście przy powtórkach. Ponadto, wykonywanie takiego zadania jak zakreślanie sprawia, że podczas czytania o wiele łatwiej nam się skupić.

Czego chcesz się dowiedzieć? Odpowiedź na to jedno, proste pytanie sprawia, że podchodzimy do czytania w sposób bardziej świadomy. Czas poświęcony na przygotowanie się do nauki czyni ją zdecydowanie bardziej efektywną i bardzo często okazuje się czasem zaoszczędzonym.

Musisz się zalogować, by móc napisać komentarz.